SD Uppsala interpellerar om illegala invandrare | Sverigedemokraterna Uppland

SD Uppsala interpellerar om illegala invandrare

I sin första interpellation för mandatperioden interpellerar nu Sverigedemokraterna om situationen med illegala invandrare i Uppsala kommun.

Gruppledaren för Sverigedemokraterna i Uppsala kommunfullmäktige, undrar i en skriftlig fråga till utbildnings- och arbetsmarknadsnämndens ordförande Mohamad Hassan (FP) hur många illegala invandrare som uppehåller sig i kommunen, vad kommunen har för ansvar för att dessa utvisas och hur man kommer att arbeta att för att förhindra att fler stannar i Uppsala.

– Denna fråga är viktig inte minst eftersom vi ser att Alliansen och Miljöpartiet på riksnivå mött en överenskommelse som gör att illegala invandrare får rätt till gratis sjukvård och skola samt rätt att starta företag. Detta samtidigt som riksdagens utredningstjänst nyligen visat att cirka 60 000 asylsökande som fått avslag de senaste tio åren inte lämnat landet. Det är viktigt att de asylsökande som får avvisningsbeslut också lämnar landet. Vi vill ta reda på hur stort problemet är i Uppsala kommun och hur kommunen arbetar för att lösa det.

Nedan följer interpellation i sin helhet.

Uppsala 2011-04-17

Till utbildnings- och arbetsmarknadsnämndens ordförande Mohamad Hassan (FP)

Interpellation om illegala invandrare

Enligt statistik som riksdagens utredningstjänst, RUT, presenterade den 17 mars 2011 (dnr 2011:373) har 75 procent av de asylsökande som fått avslag på sin asylansökan av Migrationsverket och fått lagakraftvunna avvisningsbeslut de senaste tio åren inte lämnat riket utan uppehåller sig med största sannolikhet fortfarande i Sverige.

Med andra ord har tre fjärdedelar av de avvisningsbeslut som Migrationsverket överlämnat till Polismyndigheten de senaste tio åren inte verkställts. Totalt handlar det om nästan 60 000 personer som fått avslag men som inte lämnat landet.

Det är rimligt att anta att en viss del av dessa illegala invandrare uppehåller sig i Uppsala län, landets sjätte mest folkrika län, och Sveriges fjärde största kommun Uppsala. Uppsala har mindre än en timmes reseavstånd till huvudstaden Stockholm och ännu kortare avstånd till landets största internationella flygplats Arlanda.

I exempelvis Knivsta kommun, som fram till den 1 januari 2003 tillhörde Uppsala kommun, finns Alsike kloster. Anmärkningsvärt nog är detta kloster sedan 1978 ökänt för att ha satt i system att begå lagbrott genom att skydda brottslingar i form av att gömma illegala invandrare.

Trots kännedom om detta har Polismyndigheten av oförklarliga skäl inte gjort några som helst ingripanden mot detta kloster mer än en enda gång till dags dato. Ingripandet skedde 1993. Klostret ligger endast cirka 15 km från Uppsala, och det finns goda både buss- och tågkommunikationer från Knivsta till Uppsala.

Den 5 november 2010 kunde Upsala Nya Tidning rapportera om att Alsike kloster numera är överfullt på grund av det stora trycket av illegala invandrare. Klostret sägs vara så fullt att man tvingas neka illegala invandrare rum där.

Detta sammantaget med att den massiva invandringen till Sverige ökar år efter år och att samtliga 8 kommuner i Uppsala län och samtliga 26 kommuner i närliggande Stockholms län tecknat överenskommelser med länsstyrelsen respektive Migrationsverket om att ta emot asylsökande gör att situationen ter sig mycket oroande och allvarlig. Lägg därtill att det de senaste decennierna inte minst i Uppsala bildats parallella samhällen i invandrartäta bostadsområden som Gottsunda, Stenhagen, Gränby och Sävja.

Dessa illegala invandrare, som med politiskt korrekt nyspråk ibland kallas för ”papperslösa flyktingar”, är ingenting annat än brottslingar som enligt lag skall utvisas ur Sverige i enlighet med lagakraftvunna myndighetsbeslut. För det första är de inte flyktingar eftersom alla asylsökande med giltiga flyktingskäl får asyl i Sverige, ett land med kanske västvärldens mest liberala och extrema invandringspolitik.

För det andra är de inte heller papperslösa eftersom man de facto får papper på sitt avslag. Däremot väljer de ofta att kasta detta, tillsammans med övriga identitetshandlingar, för att sedan bryta mot lagen. Det gör man till skillnad från de laglydiga asylsökande som återvänder till sina hemländer efter avslag på sin asylansökan.

Mot bakgrund av ovanstående vill jag ställa följande frågor till utbildnings- och arbetsmarknadsnämndens ordförande Mohamad Hassan (FP), som är ansvarig för flyktingmottagandet i Uppsala kommun:

1. Hur många illegala invandrare uppehåller sig i Uppsala kommun idag?

2. Hur arbetar du och Uppsala kommun aktivt för att dessa illegala invandrare skall lämna Uppsala kommun och Sverige snarast möjligt?

3. Har Uppsala kommun idag något samarbete med Polismyndigheten i Uppsala län angående att utvisa illegala invandrare i kommunen?

4. Om svaret på fråga tre är nej, kommer du och Uppsala kommun att ta initiativ till att ett sådant samarbete om att utvisa illegala invandrare kommer på plats snarast möjligt?

5. Hur kommer du och Uppsala kommun att arbeta för att förhindra att illegala invandrare uppehåller sig här?

(SD)