SD Uppsala i medborgardialog om dubbdäcksförbud | Sverigedemokraterna Uppland

SD Uppsala i medborgardialog om dubbdäcksförbud

Tisdagen den 10 maj 2011 deltog två representanter från Sverigedemokraterna Uppsala på den medborgardialog som Gatu- och trafiknämnden (GTN) i Uppsala kommun anordnade om det kontroversiella dubbdäcksförbudet på Kungsgatan och Vaksalagatan i centrala Uppsala.

Medborgardialogen ägde rum på Scandic Uppsala Nord i norra Uppsala och lockade ett trettiotal deltagare. De som höll i föredraget var GTN:s ordförande, tillika kommunalrådet, Stefan Hanna (C), tjänstemän från Gatu- och trafikkontoret respektive Miljökontoret i Uppsala kommun samt en lokal trafikpolis från Polismyndigheten i Uppsala län.

På dialogmötet fick SD-representanterna, bland andra gruppledaren i Uppsala kommunfullmäktige Pavel Gamov, ställa en rad olika frågor om dubbdäcksförbudet, som bland annat försämrar trafiksäkerheten och slår mot både landsbygd och cityhandel. Överlag var det nästan enbart kritiska röster som hördes på mötet.

Stefan Hanna (C) och tjänstemännen hade svårt att försvara och motivera det dubbdäcksförbud som endast två andra kommuner i landet, Stockholm och Göteborg, valt att införa, varav Göteborg nu överväger att avskaffa förbudet eftersom det inte gett önskad effekt.

Sverigedemokraterna är det enda partiet i Uppsala kommun som är emot dubbdäcksförbudet och som driver det som en viktig fråga. Vi lovar att återkomma till detta i vårt kommande kommunalpolitiska arbete eftersom vi vet att det är en viktig fråga för många Uppsalabor och eftersom det finns andra lösningar.