Nu har SD bildat förening i Knivsta | Sverigedemokraterna Uppland

Nu har SD bildat förening i Knivsta

Förra söndagen den 10 november bildade Sverigedemokraterna sin sista kommunförening i Uppsala län, nämligen en förening i Knivsta kommun. Därmed har alla åtta kommuner i länet och partidistriktet var sin kommunförening. Av SD:s 23 partidistrikt är det endast 4 st som har det (Blekinge, Sjuhärad, Södermanland och nu Uppland).

Denna satsning är ett led i att förbereda partiets organisation och verksamhet inför supervalåret nästa år 2014, där det är både Europaparlamentsval den 25 maj och allmänna val den 14 september. I riksdagsvalet 2010 fick SD ett stöd på 4,44 procent i Knivsta kommun och ett lägre resultat i kommunvalet. Nu är siktet inställt på att höja dessa siffror avsevärt.

Ända sedan Knivsta bröt sig ur Uppsala kommun för tio år sedan 2003 och blev en egen kommun har man från Knivsta inom partiet haft en naturlig kontakt med kommunföreningen SD Uppsala, men nu bildas alltså för första gången en egen förening i kommunen efter att medlemsantalet vuxit kraftigt sedan 2012. Ordinarie årsmöte för föreningen hålls tidigt på våren 2014.

Mer information:

Hallå där … (Maria Lindblom, Upsala Nya Tidning, s. A10, 2013-11-20)