Kampanj mot nedläggning av Åkerlänna skola 10/3 | Sverigedemokraterna Uppland

Kampanj mot nedläggning av Åkerlänna skola 10/3

SD Uppsala kampanjar mot nedläggningen av Åkerlänna skola. Foto: SD Uppsala

Torsdag den 10 mars 2016 kampanjade kommunföreningen Sverigedemokraterna Uppsala mot nedläggningen av den lokala byskolan Åkerlänna skola utanför Uppsala. Det lokala flygbladet lyder som följer:

Uppsala kommun har gått ut med information om att man avser lägga ned Åkerlänna skola. Detta är ett besked som inte har stöd bland vare sig de direkt eller de indirekt berörda i bygden.

Några mil bort från Åkerlänna har skolorna i Morkarla och Film nyligen lagts ned. Dessa skolor blir nu asylboenden, vilket kommunen inte berättade när man lade ned skolorna. Det vore mycket olyckligt om det nu blir likadant för Åkerlänna.

Nedmonteringen av landsbygden har pågått länge i Uppsala kommun. Det är därför viktigt att tydligt markera mot detta och därmed inte låta ansvariga politiker komma undan med sina beslut.

Även om de ansvariga politikerna gärna struntar i om folk på landsbygden blir besvikna kommer de endast att lyssna när de märker att de förlorar röster på sin politik. En protestlista kan vara den tydliga signalen om att det är många röster som står på spel och kan förhoppningsvis få de styrande att tänka om.